وبلاگ

ایمنی ساختمانی چیست؟

ایمنی ساختمانی

ایمنی ساختمانی چیست؟

با توجه به بررسی ها و آمار، نیروی کار شاغل در بخش ساختمانی در معرض خطرات زیادی قرار دارند. این خطرات شامل از کار افتادگی، قطع عضو و حتی مرگ می باشند. آمار بالای مرگ و میر بر اثر فعالیت های ساختمانی مانند تخریب، گودبرداری و … باعث ضروری شدن ایمنی در کارگاه ها شده است. به همین دلیل ایمنی در ساختمان سازی و دانستن اینکه ایمنی ساختمانی چیست؟ به دلیل حوادث ذکر شده، از جمله مباحث بسیار مهم می باشد. منظور از ایمنی ساختمانی، فراهم کردن یک سری تسهیلات و امکانات در ساختمان است. تا علاوه بر تامین امنیت و داشتن شرایط بهداشتی، میل و رغبت کار کردن را در کارگران ایجاد کند. در این مورد می توان به نکات ایمنی در خصوص پلکان، سقف، نردبان ها و … اشاره نمود.

سازمان OSHA راهنمای هایی را برای فعالیت های ساختمانی به شرح زیر مطرح کرده است:

1- ارزیابی اولیه از خطرات احتمالی تا در صورت بروز خطر به موقع مداخله ها صورت گیرد.

2- استفاده از نمادهای ایمنی در محل های ساخت و ساز، برای آگاهی بیشتر و یادآوری موثر

3- تمامی کارگران باید از شرایط کار خود اطلاعات لازم را داشته و با مسائل ایمنی آشنا باشند.

OSHA شاخه‌ای از مهندسی سیستم می‌باشد که با بکارگیری اصول مهندسی، علمی و مدیریتی به دنبال دستیابی به ایمنی و شناسایی به هنگام خطرات است. این سازمان استانداردها و الزاماتی را برای کارفرمایان اتخاذ کرده است. در این استانداردها کارفرمایان باید سیاست ایمنی و بهداشتی را برای کارگران لازم بدانند. علاوه بر آن کارگران را ترغیب می کند تا در شکل گیری و اجرای این سیاست ها فعال باشند.

 

ایمنی ساختمانی

ایمنی ساختمانی و لوازم ایمنی مورد نیاز فعالیت های ساختمانی

تجهیزات و وسایل ایمنی در دو سطح طبقه بندی می شوند. برای اینکه توضیح دهیم ایمنی ساختمانی چیست؟ باید اول سطوح ایمنی مشخص شود. در مورد اول سطح ایمنی شخصی و در مورد دوم سطح ایمنی فعالیت قرار می گیرد. در ادامه مطلب به وسایل سطح ایمنی شخصی می پردازیم:

۱- کلاه های سخت و ایمنی:

در هنگام فعالیت های ساختمانی و اغلب کارگاه های ساختمانی، سر بیشترین احتمال آسیب را، به خصوص هنگام افتادن شخص از ارتفاع دارد. بنابر این افراد در کنار لباس ایمنی، حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. مواردی که در این کلاه ها باید رعایت شود به شرح زیر است:

  • کلاه ایمنی حتما باید از مواد غیر احتراق ساخته شود و عایق جریان برق باشد.
  • دور تا دور کلاه ایمنی به منظور محافظت از سر، صورت و گردن باید لبه دار باشد.
  • کلاه ایمنی باید دارای وزن استاندارد یعنی حداکثر 400 گرم باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می توانید به مقاله کلاه ایمنی و خطرات استفاده نکردن از کلاه ایمنی مراجعه کنید.

۲- عینک محافظ

در هنگام کارهایی مانند جوشکاری، برشکاری، آهنگری و …، که باعث ایجاد خطرهایی به چشم افراد می شود، باید از عینک ایمنی استفاده کرد. علاوه بر آن عینک از نفوذ گرد و غبار به چشم جلوگیری می کند. عینک ها باید مدام با دستمال های مخصوص تمیز شوند تا دید مناسبی به افراد دهند.

۳- ماسک بینی

در محیط های که پر از گرد و غبار، آلودگی و … هستند و به لحاظ فنی امکان تهویه محیط وجود نداشته باشد، باید از ماسک استفاده کرد. این ماسک ها باید با متناسب با نوع کار، شرایط محیطی و … تهیه شوند.

۴- گوش گیر

در برخی از فعالیت های ساختمانی، سر و صداهای زیادی مخصوصا هنگام جدا کردن قطعات یا شکستن آن ها، وجود دارد. هر زمان که کارگران در محل کار، در معرض صداهای شدید و بلند قرار بگیرند، باید از گوش گیر استفاده کنند. گوش گیر ها مانند لباس کار، باید مناسب با شرایط و موقعیت کاری هر فرد تهیه شود.

۵- پد شانه

در برخی از کارها که کارگران مجبور هستند اجسام سنگین مانند قطعات فلزی یا چوبی را حمل کنند، لباس کار به تنهایی کافی نمی باشد. در همچین مواقعی برای جلوگیری از آسیب هایی مانند شکستگی یا بریدگی شانه، باید علاوه بر لباس کار از پد شانه استفاده کنند.

۶- دستکش

از دستکش ها برای حفاظت از دست کارگرانی که با اشیا تیز، برنده، داغ، خشن و … سر و کار دارند، استفاده می شود. دستکش مخصوص باید با توجه به نوع فعالیت ساختمانی، انتخاب شود اما به طور کلی دستکش ها از هرگونه آسیب و یا بریدگی جلوگیری می کنند. چند نکته مهم در رابطه با استفاده از دستکش ها وجود دارد که باید به آن ها توجه شود:

  • دستکش های محافظتی استاندارد باید متناسب با نوع کار و خطرات مربوط به آن کار تهیه و در اختیار کارگران قرار گیرد.
  • در کارهایی  که کارگران با دستگاه مته برقی یا هر وسیله ای که قطعات گردنده آن، احتمال درگیری با دستکش آن ها را دارد، نباید از هیچ گونه دستکشی استفاده شود.
  • برای کارگران برقکار که در حین کار در معرض برق گرفتگی قرار دارند، باید از دستکش عایق الکتریسیته استاندارد در کنار لباس ایمنی عایق برق، استفاده شود.

۷- لباس های درخشان و براق

در تمامی محل های کار باید متناسب با نوع کار و خطرات احتمالی آن، لباس کار تهیه شود و در اختیار کارگران قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید به مقاله لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف مراجعه کنید. در برخی از محیط های کاری نیاز است کارگران دیده شوند، تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. مشاغلی که نیاز است فرد در ارتفاع کار کند یا مشاغلی که شیفت شب دارند، استفاده از لباس کار براق ضروری است. در فعالیت های ساختمانی، تمامی افراد اعم از مهندس، کارگر، اپراتور ماشین و … باید لباس های براق بپوشند.

۸- کفش های ایمنی

بر اساس آمارها بیشترین آسیب های ساختمانی ناشی از، سر خوردن یا فرو رفتن جسم تیزی به داخل پا می باشند. در نتیجه استفاده از کفش ایمنی بسیار حائز اهمیت است. برای کارگرانی که حین کار، پاهایشان در معرض خطر برخورد با اجسام و یا سقوط اجسام قرار دارند، استفاده از کفش ایمنی ضروری است. کفش های ایمنی نیز باید متناسب با نوع کار و خطرهای مربوط به آن کار تهیه شوند. علاوه بر آن، برای کارگرانی که در معرض خطر برق گرفتگی هستند باید از کفش ایمنی عایق استفاده کنند.

۹- کمربند ایمنی

در ارتفاع بیشتر از 6 فوت خطر سقوط از ارتفاع وجود دارد. به همین دلیل لازم است هنگام کار در این ارتفاع، از کمربند ایمنی، استفاده شود.

۱۰- شیلد صورت

شیلد صورت به خوبی تمامی صورت را کاور می کند. برای مشاغلی مثل جوشکاری و … بسیار ضروری است که از شیلد برای جلوگیری از آسیب به صورت استفاده شود.

توضیح اینکه ایمنی ساختمانی چیست؟ از جمله وظایفی است که هر ارگانی برای تحقق آن باید تلاش کند. امروزه صدمات و آسیب هایی که به کارکنان و افراد عادی در ساختمان هایی که اصولی تکمیل نشدند می رسد به موضوعی جدی تبدیل گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *