وبلاگ

معرفی تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع

تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع

معرفی تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع

حوادث و اتفاقات ناشی از کار سالیانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان می گیرد. آمار بالای حوادث منجر به فوت و از طرفی سهم بالای حوادث ناشی از سقوط و مشکلاتی که به تبع آن به وجود می آید، نشان دهنده ضرورت برنامه ریزی لازم در جهت کاهش این حوادث به ویژه ایمنی کار در ارتفاع و حفاظت از سقوط را می رساند. به همین سبب است که در این مقاله قصد معرفی تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع را داریم.

در مشاغلی که نیاز است افراد در ارتفاع های بالای 2 متر کار کنند، استفاده از تجهیزات ایمنی و لباس ایمنی بسیار مهم و ضروری است. استفاده از این تجهیزات باعث می شود که آسیب ها و خطرات ناشی از کار در ارتفاعات کاهش یابد. بهترین راه برای جلوگیری از سقوط، استفاده از همین تجهیزات می باشد. هنگام کار در ارتفاع شخص باید متناسب با نوع کار، از لوازم حفاظت فردی مانند لباس ایمنی، کلاه ایمنی، کفش ایمنی و دیگر لوازم ایمنی استفاده کند. برای خرید لباس ایمنی و تجهیزات ایمنی با قیمت ارزان، می توانید به سایت فروشگاه تولیدی لباس کار در کرج،  مراجعه کنید. این تولیدی لباس ایمنی، در فروش با قیمت مناسب، با ترب و دیجیکالا در رقابت است.

سیستم متوقف کننده سقوط، یکی از سیستم ها حفاظت از سقوط است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

لباس ایمنی کرج

معرفی تجهیزات حفاظت فردی

سیستم های متوقف کننده ی سقوط “PFAS”

این سیستم که از سه بخش تکیه گاه، هارنس یا کمربند ایمنی و طناب نجات تشکیل می شوند. PFAS شامل هارنس که کاملا بدن را در بر می گیرید و اتصال دهنده می باشد که هارنس را به طناب نجات وصل می کند. صرف نظر از نوع یا روش تجهیزات، این سیستم ها باید توسط شخصی با تجربه طراحی شوند.

طناب نجات:

طناب نجات در واقع بخشی از سیستم حفاظت از سقوط است. این طناب از یک طرف به تکیه گاه و از طرفی دیگر توسط طناب گیر و طناب رابط به هارنس روی لباس ایمنی وصل می شود. سه نوع طناب نجات وجود دارد:

  • طناب نجات عمودی: طناب نجات عمودی در هنگامی که دست آزاد است از سقوط جلوگیری می کند. این طناب در سازه های عمودی همچون برج های مخابراتی، ستون ها، فرستنده های تلویزیون کاربرد دارند. همچنین این محصول جاذب ضربه، در بالای قلاب دارد.
  • طناب نجات افقی: از این طناب زمانی استفاده می شود که تکیه گاه امنی در فاصله کم فرد، در هنگام کار وجود نداشته باشد. طول آن قابل تنظیم است و دارای کشش بالایی است که یک سر طرف آن به تکیه گاه امن و طرف دیگر آن به وسیله لنیارد به کمربند ایمنی کاربر وصل می شود.
  • طناب نجات جمع شونده: این طناب دارای یک قرقره است که فرد می تواند در هنگام استفاده از آن طول طناب را کم یا زیاد کند. به سادگی باز و بسته می شود و به اندازه طولی که طناب دارد جا به جا شود. از این طناب به دلیل کاربرد خوبی که دارد به صورت گسترده ای در پروژه های ساختمانی، استفاده می شود. دلیل کاربرد خوب این طناب این است که اگر به هر دلیلی طناب به طور ناگهانی و به سرعت بیشتر از مقداری که باید کشیده شود، قفل می شود. به این روش مانع سقوط فرد می شود.
  • طناب رابط “Lanyard“ : طناب رابط در واقف هارنس را به طناب گیر متصل می کند یا به صورت مستقیم به تکیه گاه یا سازه متصل می شود. نقطه اتصال طناب رابط به تکیه گاه باید بالاتر از کمر و کوتاه باشد.

 

جاذب شوک:

یکی دیگر از بخش های سیستم حفاظت از سقوط جاذب شوک می باشد. جاذب هنگامی که سقوط اتفاق می افتد باز می شود و نیروی وارد شده به شخص را کاهش می دهد. در واقع ساختار شوک گیر و نوع دوخت آن به گونه ای می باشد که برای پارگی در حین سقوط ساخته شده است. به صورت سیستماتیک باعث کاهش سرعت سقوط می شود و انرژی را جذب می کند. اگر حالتی غیر از این باشد باعث آسیب به بدن افراد می شود.

جاذب شوک یکی از ابزارهای مورد نیاز دکل رو ها می باشد. این وسیله دارای دو نوع، تک قلاب بزرگ و دو قلاب بزرگ می باشد. این قلاب ها به ستون های ایمنی یا داربست ها قفل می شوند.

مراحل عملکرد شوک گیر به صورت زیر است:

سقوط رخ می دهد نیرو به شوک گیر اعمال می شود.

دوخت، کوک و ساختار شوک گیر هنگام سقوط پاره می شود و انرژی ضربه جذب می شود.

چند نکته وجود دارد که شخص باید قبل از استفاده از شوک گیر رعایت کند:

– هر بار قبل از استفاده باید از لحاظ پارگی و فشارهای وارده چک شود.

– به روی اغلب شوک گیرها برچسبی وجود دارد که در صورت کشیدگی پاره می شود.

– قبل از استفاده از شوک گیر باید از سالم بودن برچسب آن ها اطمینان پیدا کرد.

 

معرفی تجهیزات حفاظت فردی

معرفی تجهیزات حفاظت فردی

هارنس تمام بدن:

هارنس، نوعی دیگر از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع است که به آن کمربند ایمنی نیز می گویند. این وسیله دارای تسمه و یک سری بند جهت نگه داشتن بدن در ارتفاع می باشد. استفاده نکردن آن به همراه لباس ایمنی در ارتفاع باعث صدمه دیدن و حتی مرگ شخص می شود.

هارنس به وسیله کارابین به لنیارد به روی لباس ایمنی، وصل می شود و به این روش فرد می تواند در ارتفاع خود را نگه دارد و جا به جا شود. هارنس ایمنی انواع متفاوتی نسبت به نوع استفاده دارد. این تفاوت ها در قرار گیری قلاب ها، تسمه ها، کارابین می باشد. به عنوان مثال هارنس ورزشی از سه حلقه تشکیل می شود. دو حلقه دور پاها و یک حلقه دور کمر قرار می گیرد. در هارنس برای راحتی و جذب نیرو بالشتک هایی و برای حمل تجهیزات، حلقه های کوچکی تعبیه شده است. زمانی که شخص در حال کوهنوردی، صخره نوردی، کار در ارتفاع و … می باشد باید از هارنس به همراه لباس ایمنی استفاده کند.

چند نکته جهت نگهداری و مراقبت از هارنس:

– هارنس ایمنی را باید در جایی به دور از رطوبت نگه داشت.

– برای شستشوی هارنس باید از آب ولرم استفاده کرد. نیازی به استفاده از شوینده ها و سفیدکننده های قوی نیست.

– قبل و بعد از استفاده از هارنس باید بررسی شود تا از هر گونه خطرات ناگهانی جلوگیری شود.

معرفی تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع و آگاهی دادن در خصوص خطرات احتمالی میتواند از جان کارکنان به خصوص در مشاغل پر خطر صنعتی محافظت کند. امیدواریم که تمام ارگان ها به ضرورت استفاده از تجهیزات فردی توجه کنند.

معرفی تجهیزات حفاظت فردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *